Klachtenprocedure en vertrouwenspersoon

Klachtenprocedure – Versie 25 juli 2024

Als Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. willen natuurlijk goed en plezierig als ook verstandig met elkaar omgaan.

Toch kan het gebeuren dat vrijwilligers of gasten van ons zich slachtoffer voelen van ongewenst gedrag of onjuiste behandeling. Te denken valt aan agressie en geweld, seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten, pesten, discriminatie. Ook kan het voorkomen dat de werkwijze van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. tot wrevel leidt. 

Mocht je je als gast of vrijwilliger onheus behandeld voelen of wrevel over de werkwijze hebben, is het de eerste stap om dit aan te geven aan de direct betrokken persoon. Als dat niet mogelijk of wenselijk is of nergens toe leidt, kun je je wenden tot de gasten- en vrijwilligerscoördinator van onze stichting.

Als je dat liever hebt, kun je je wenden tot onze externe vertrouwenspersoon. Zie hiervoor de procedure hieronder.
Mocht dit alles niet tot een bevredigende oplossing leiden, kun je een klacht indienen bij ons bestuur.  

Hoe werkt onze klachtenprocedure bij het bestuur?
  • Dien je klacht schriftelijk of per e-mail in.
  • Richt je klacht gericht aan de voorzitter van het bestuur van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. 
    Ons stichtingsadres is Stichting Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. Haarlemmerweg 227A, 1051 NV Amsterdam.
  • De drie bestuursleden van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. hebben de rol van Klachtencommissie.
  • De voorzitter van het bestuur van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. zal een ontvangstbevestiging sturen, waarin o.a. wordt aangegeven hoe de aanpak zal zijn. 
  • De voorzitter van het bestuur van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. zal eerst zelf de kwestie opnemen en zo nodig relevante/betrokken personen betrekken. Ook word jij natuurlijk als indiener van de klacht gehoord.
  • De voorzitter van het bestuur van Fietsmaatjes Amsterdam Westerpark e.o. neemt hierop een besluit.
  • Het besluit wordt met toelichting binnen 3 weken na ontvangst van de klacht meegedeeld aan de klager. 
  • Het aantal klachten van het afgelopen jaar zal worden vermeld in het jaarverslag / jaarbericht.
Procedure Externe Vertrouwenscontactpersoon – versie 25 juli 2024

Voel je je als gast of vrijwilliger onheus bejegend of wil je anderszins een klacht indienen over het gedrag van een ander in relatie tot Fietsmaatjes?

Onze externe contactpersoon is buurtwerker Cor Koeleman van Combiwel Buurtwerk in Amsterdam Westerpark. Zijn gegevens zijn 06-14624424 of c.koeleman@combiwel.nl. Of bekijk zijn uitgebreide gegevens op https://west.combiwelbuurtwerk.nl/west-westerpark/

Bij meldingen of klachten zal de externe vertrouwenspersoon:

  • Luisteren naar de melder of klager.
  • Nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
  • Informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals het indienen van een klacht bij het bestuur.
  • Desgewenst begeleiden richting de coördinator, de klachtencommissie of het bestuur.
  • Het bestuur advies geven over het voorkomen van en de aanpak van ongewenst gedrag in de toekomst.
  • De klachten registreren.